E103 PROJECT
  • Home
  • Het E103 project
  • Ondernemingsplan
    • Investeringen
    • Doelgroep
    • Partners
    • Distributie
    • Opbrengst
    • Winst
  • Nieuws
  • Limited Editions
  • Inschrijven
  • FAQ
  • Downloads
  • Donatie
  • Contact
  • Zoek
  • Menu
  • Laatste nieuws
  • Functionaliteiten
  • Materialen
  • Beschikbaarheid
  • Een nieuwe producent
  • Verkoopprijs

BESTE SPOOR 0 LIEFHEBBER OP ZOEK NAAR EEN BETAALBAAR MODEL? WILT U OOK DE TROTSE EIGENAAR WORDEN VAN EEN BR103? SCHRIJF JE DAN NU IN VOOR DEZE LEGENDARISCHE LOCOMOTIEF!

Wie ben ik?

Welkom op de webpagina van het E103 project,

Mijn naam is André en ben sinds met 13e reeds een fanatieke modeltrein liefhebber. In de jaren dat ik deze hobby bedrijf heb ik (waarschijnlijk) net als jullie reeds wat layouts gebouwd en weer afgebroken. Het is allemaal begonnen met een “startpakket” in de schaal HO omdat ik deze in 1983 onder de kerstboom vond. Ik kon er uren lang onafgebroken mee spelen en het heeft dan ook niet lang geduurd dat ik mijn “zakcentjes” in deze hobby investeerde.

De laatste jaren ben ik wegens gezinsuitbreiding niet meer in de mogelijkheid geweest om een volledige baan op te bouwen, maar dat weerhield mij niet om toch steeds opnieuw modellen te kopen (toen nog HO) om soms de rails door de hele woonkamer uit te leggen om de modellen te laten “denderen” over de rails. Elke keer weer voelde ik me een beetje kind … maar volgens mij weten jullie precies waarover ik praat 😉

De laatste jaren zijn snel voorbij gegaan en over een jaartje of 5 (als de kids hun eigen huisje hebben) kan ik weer aan de slag met deze geweldige hobby. 3 jaar geleden kwam ik in aanraking met een spoor 0 baan die direct indruk op me maakte. Het heeft dan ook niet lang geduurd voordat ik al mijn oude spullen had verkocht om mijn eerste spoor 0 modellen te kopen. Begonnen is het natuurlijk met de startset van LENZ, maar had het geluk dat ik al snel in de gelegenheid was om meer materiaal te kopen.

Wat is het E103 project?

Er zijn inmiddels een aantal mooie modellen in spoor 0 verkrijgbaar tegen een betaalbaar bedrag. We hoeven maar naar LENZ te kijken, het zijn mooie locs en we hebben ze allemaal op onze baan. Maar hoe mooi de modellen ook zijn, het zijn steeds weer fossiele brandstof gebruikers (stoom- en diesellocomotieven). Hoe mooi zou het zijn om daarnaast ook een aantal elektrolocomotieven te bezitten in de prijs/kwaliteitsverhouding zoals we deze gewend zijn van LENZ.

Naast LENZ zijn er ook een aantal kleinere producenten die wel E-loks in hun programma hebben maar waar waanzinnige prijskaartjes aanhangen.

Dus heb ik besloten om het “heft in eigen handen” te nemen en wil zelf een aantal elektrolocomotieven produceren in samenwerking met een aantal partners en andere liefhebbers.

Om als beginnende producent in te stappen in de spoor 0 markt en succesvol te worden is de keuze van het éérste model dat we gaan produceren doorslaggevend. Het moet immers een model zijn dat momenteel nog niet of nauwelijks verkrijgbaar is, maar ook een model dat een historische waarde vertegenwoordigd en tegen een relatieve lage prijs kan worden geproduceerd.

De keuze hierbij is dan ook gevallen op de “Koningin onder de elektrolocomotieven” van de Deutsche Bundesbahn, namelijk de BR103!

Laatste nieuwsberichten

Omdat ik het belangrijk vindt dat iedereen die interesse heeft in het E103 project goed geïnformeerd blijft, zullen er regelmatig nieuwsberichten op onze blog gepubliceerd worden. Hieronder tref je de meest recente nieuwsberichten aan. Wil je alle berichten terugkijken klik dan onderaan op de icon!

Projectstatus februari 2021

1 februari 2021
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2021/02/update-logo.png 330 332 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2021-02-01 08:10:292021-03-04 06:03:15Projectstatus februari 2021

Website onbereikbaar

30 maart 2020
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2020/03/website-offline.png 1102 1207 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2020-03-30 05:32:112021-02-15 20:15:59Website onbereikbaar

Spur 0 Tagen - Giessen 2020

0 Reacties
/
12 maart 2020
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2020/03/coranavirus-highlight.jpg 393 767 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2020-03-12 10:43:482020-03-12 10:43:48Spur 0 Tagen - Giessen 2020

Limited Editions

0 Reacties
/
3 februari 2020
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2020/02/E03-und-BR103.jpg 683 1024 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2020-02-03 23:56:222021-01-27 20:38:30Limited Editions

Status E103 project - Februari 2020

0 Reacties
/
3 februari 2020
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2020/01/calendar-schedule-project.jpg 250 695 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2020-02-03 17:25:062020-02-04 00:08:55Status E103 project - Februari 2020

Aandrijvingsconcept

7 september 2019
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2019/09/draaistel-header-banner-01.png 402 1000 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2019-09-07 19:49:052021-02-13 17:00:58Aandrijvingsconcept

Telefoonhuisje

0 Reacties
/
20 juli 2019
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2019/06/fernsprecher_haus_v2.png 768 1024 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2019-07-20 18:29:292019-12-05 17:19:04Telefoonhuisje

Aan het einde van de lijn

0 Reacties
/
4 juli 2019
http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2019/07/V1.png 1024 1280 Andre Dovermann http://www.e103.nl/wp-content/uploads/2018/05/e103-site-logo.png Andre Dovermann2019-07-04 08:22:432019-12-05 17:20:46Aan het einde van de lijn
VorigeVolgende
LEES MEER NIEUWSBERICHTEN

Waarmee wordt het model uitgerust?

Het model van de BR103 zal geschikt zijn voor digitaal gebruik op basis van een ESU Lokpilot decoder waarbij we de onderstaande functionaliteiten inbouwen. Hierbij zullen we enkel gebruik maken van hoogwaardige producten, aangezien kwaliteit voorop zal staan bij ons product.

geveerde buffers

4 aangedreven assen

licht rijrichting

cabine verlichting

geluidfuncties

Uit welke materialen zal het model worden vervaardigd?

  • Om een model te produceren voor een aantrekkelijke prijs zullen we het model opbouwen uit verschillende materialen. Het onderstel zal uit metaal worden geproduceerd waardoor het model voldoende gewicht heeft en een goede loopeigenschap gegarandeerd wordt.
  • De bovenbouw zal worden vervaardigd uit een hoogwaardige kunststof zoals deze ook door LENZ wordt gebruikt. Door de bovenbouw van kunststof te produceren kunnen we de kosten voor de productie beter in de hand houden wat in de aanschafprijs terug te zien zal zijn.
  • De opbouw zoals pantografen, leidingen op het dak en isolatoren zullen wel weer uit metaal worden vervaardigd zodat deze niet te kwetsbaar zijn en tegen een stootje kunnen.
  • Instapbeugels, ruitenwissers en etc. kunnen uit verschillende materialen bestaan. Deze onderdelen worden namelijk apart gegoten en handmatig aan het model bevestigd, hierdoor ontstaat er een betere detaillering.

K = kunstof  / M = metaal

Wanneer zal het model beschikbaar zijn?

Momenteel wordt het model aan de hand van de originele constructietekeningen omgezet naar een 3D CAD model, dit is de belangrijkste en meest tijdrovende klus die goed moet gebeuren. De kwaliteit van deze 3D CAD tekening bepaalt later de detaillering van het model en haar functionaliteiten. Vergeet niet dat we hier praten over een model dat in grootte aantal geproduceerd zal worden met een minimale omvang van 300 stuks, dus alles moet precies kloppen!

Na het afsluiten van deze werkzaamheden zullen er diverse proefversies worden vervaardigd om alles tot in de kleinste details te perfectioneren, en daarna kan het productieproces starten.

Wanneer zal het model dan uitgeleverd worden is de vraag die iedereen zich nu stelt. Voor de volledige ontwikkeling en de start van de productie kunnen we een minimaal tijdspad hanteren van 2 tot 3 jaar. Dat zou dus betekenen dat het model van de BR103 eind 2020 of begin 2021 klaar kan zijn om uitgeleverd te worden.

Om dit model daadwerkelijk te produceren in een oplage van minimaal 300 stuks heb ik wel jullie hulp nodig!

Ik investeer een groot deel van mijn persoonlijk geld in dit project, en heb dan ook een veiligheidsmarge moeten inbouwen binnen dit budget. Dit betekent dat ik minimaal 120 inschrijvingen moet verzamelen, uiteraard meer is natuurlijk ook geen probleem en zal de voortgang van het project alleen maar stimuleren.

Wil jij ook een exemplaar reserveren van deze legendarische locomotief maak dan gebruik van ons inschrijfformulier op de site.

Inschrijven

De teller van het aantal inschrijvingen staat momenteel op:

152

stuks

Naast het standaard model van de BR103 bestaat er ook de mogelijkheid om een aantal Limited Editions te reserveren. Hiervoor is het wel noodzakelijk om het minimaal aantal reservering per Limited Edition te behalen. In de bovenstaande tellerstand zijn de Limited Editions niet meeberekend. Wil je in aanmerking komen voor een Limited Editions kun je een reservering plaatsen tot uiterlijk 31 Mei 2020.

De Limited Editions kunnen alleen geproduceerd worden als hiervoor voldoende reserveringen worden geplaatst, anders is dit niet mogelijk!

Klik hier om meer te weten te komen

Maakt een nieuwe producent wel een kans in de spoor 0 markt?

Het is algemeen bekend dat sinds 2007 (met de komst van LENZ) de spoor 0 markt weer een nieuwe impuls heeft gekregen door de strategie die ze hanteren. De modellen die ze produceren zijn opgebouwd met behulp van metaal en kunststof waardoor ze hun modellen tegen een relatief lage prijs kunnen aanbieden in de markt. Daarnaast zie je ook dat andere leveranciers een stap wagen in de spoor 0 markt zoals bijvoorbeeld MBW en BRAWA. Ook zien we dat leveranciers zoals Bush modellen van MTH in hun programma hebben opgenomen en als partner in Europa functioneren.

MTH is een modeltreinproducent die uit Amerika komt waar de spoor 0 markt goed is voor 35% van het totale marktaandeel. Ze produceren nu zelfs een aantal Europese modellen zoals het “Duitse krokodil” de E44, het “Zwitserse krokodil”, de Taurus en een aantal stoomtreinen die we regelmatig tegenkomen op lay-outs. Als een dergelijke producent een stap maakt richting de Europese markt moet er dus wel een stijgende lijn aanwezig zijn!

De reden dat de spoor 0 markt toeneemt heeft er allemaal mee te maken dat we een trend waarnemen dat veel oudere modelbaan enthousiasten een overstap maken van N/HO naar spoor 0.

Er is dus een potentieel voor een nieuwe producent van locomotieven in het formaat 1:45, zolang er maar gekozen wordt voor het juiste model en dat de prijs/kwaliteitsverhouding minimaal gelijk is aan de modellen van LENZ.

Wat wordt de prijs van het model?

We bevinden ons momenteel nog in de aanloopperiode van het E103 project en kunnen we pas aan de hand van het kant en klare 3D CAD model (zodra deze ontwikkelfase is afgesloten) een definitieve prijs bereken. Zoals reeds eerder hierboven vermeldt realiseren we ons dat het model betaalbaar moet blijven voor iedereen.

Ons doel is dan ook om het model te kunnen produceren tegen een zo laag mogelijke kostprijs zodat we een uiteindelijke verkoopprijs kunnen hanteren rond de 1300 euro.

Als je op basis van de genoemde prijs beslist om je alvast in te schrijven en een exemplaar te reserveren zul je maandelijks een nieuwsbrief ontvangen waarin we je precies op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom het E103 project.

This post is also available in: Duits

Contactinformatie

André Dovermann
Email : andre@e103.nl

FACEBOOK PAGINA

Doneer

Je kunt ons ook steunen via een persoonlijke donatie, de hoogte van de donatie bepaal jezelf!

Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte rondom de laatste ontwikkelingen
© Copyright - E103 PROJECT - Enfold WordPress Theme by Kriesi
Scroll naar bovenzijde
error: copying the content is not allowed!!