
Laatste nieuwsberichten
Omdat ik het belangrijk vindt dat iedereen die interesse heeft in het E103 project goed geïnformeerd blijft, zullen er regelmatig nieuwsberichten op onze blog gepubliceerd worden. Hieronder tref je de meest recente nieuwsberichten aan. Wil je alle berichten terugkijken klik dan onderaan op de icon!
Waarmee wordt het model uitgerust?
Het model van de BR103 zal geschikt zijn voor digitaal gebruik op basis van een ESU Lokpilot decoder waarbij we de onderstaande functionaliteiten inbouwen. Hierbij zullen we enkel gebruik maken van hoogwaardige producten, aangezien kwaliteit voorop zal staan bij ons product.
geveerde buffers
4 aangedreven assen
licht rijrichting
cabine verlichting
geluidfuncties
Uit welke materialen zal het model worden vervaardigd?
- Om een model te produceren voor een aantrekkelijke prijs zullen we het model opbouwen uit verschillende materialen. Het onderstel zal uit metaal worden geproduceerd waardoor het model voldoende gewicht heeft en een goede loopeigenschap gegarandeerd wordt.
- De bovenbouw zal worden vervaardigd uit een hoogwaardige kunststof zoals deze ook door LENZ wordt gebruikt. Door de bovenbouw van kunststof te produceren kunnen we de kosten voor de productie beter in de hand houden wat in de aanschafprijs terug te zien zal zijn.
- De opbouw zoals pantografen, leidingen op het dak en isolatoren zullen wel weer uit metaal worden vervaardigd zodat deze niet te kwetsbaar zijn en tegen een stootje kunnen.
- Instapbeugels, ruitenwissers en etc. kunnen uit verschillende materialen bestaan. Deze onderdelen worden namelijk apart gegoten en handmatig aan het model bevestigd, hierdoor ontstaat er een betere detaillering.
K = kunstof / M = metaal
Wanneer zal het model beschikbaar zijn?
Momenteel wordt het model aan de hand van de originele constructietekeningen omgezet naar een 3D CAD model, dit is de belangrijkste en meest tijdrovende klus die goed moet gebeuren. De kwaliteit van deze 3D CAD tekening bepaalt later de detaillering van het model en haar functionaliteiten. Vergeet niet dat we hier praten over een model dat in grootte aantal geproduceerd zal worden met een minimale omvang van 300 stuks, dus alles moet precies kloppen!
Na het afsluiten van deze werkzaamheden zullen er diverse proefversies worden vervaardigd om alles tot in de kleinste details te perfectioneren, en daarna kan het productieproces starten.
Wanneer zal het model dan uitgeleverd worden is de vraag die iedereen zich nu stelt. Voor de volledige ontwikkeling en de start van de productie kunnen we een minimaal tijdspad hanteren van 2 tot 3 jaar. Dat zou dus betekenen dat het model van de BR103 eind 2020 of begin 2021 klaar kan zijn om uitgeleverd te worden.
Om dit model daadwerkelijk te produceren in een oplage van minimaal 300 stuks heb ik wel jullie hulp nodig!
Ik investeer een groot deel van mijn persoonlijk geld in dit project, en heb dan ook een veiligheidsmarge moeten inbouwen binnen dit budget. Dit betekent dat ik minimaal 120 inschrijvingen moet verzamelen, uiteraard meer is natuurlijk ook geen probleem en zal de voortgang van het project alleen maar stimuleren.
Wil jij ook een exemplaar reserveren van deze legendarische locomotief maak dan gebruik van ons inschrijfformulier op de site.
De teller van het aantal inschrijvingen staat momenteel op:
stuks
Naast het standaard model van de BR103 bestaat er ook de mogelijkheid om een aantal Limited Editions te reserveren. Hiervoor is het wel noodzakelijk om het minimaal aantal reservering per Limited Edition te behalen. In de bovenstaande tellerstand zijn de Limited Editions niet meeberekend. Wil je in aanmerking komen voor een Limited Editions kun je een reservering plaatsen tot uiterlijk 31 Mei 2020.
De Limited Editions kunnen alleen geproduceerd worden als hiervoor voldoende reserveringen worden geplaatst, anders is dit niet mogelijk!
Maakt een nieuwe producent wel een kans in de spoor 0 markt?
Het is algemeen bekend dat sinds 2007 (met de komst van LENZ) de spoor 0 markt weer een nieuwe impuls heeft gekregen door de strategie die ze hanteren. De modellen die ze produceren zijn opgebouwd met behulp van metaal en kunststof waardoor ze hun modellen tegen een relatief lage prijs kunnen aanbieden in de markt. Daarnaast zie je ook dat andere leveranciers een stap wagen in de spoor 0 markt zoals bijvoorbeeld MBW en BRAWA. Ook zien we dat leveranciers zoals Bush modellen van MTH in hun programma hebben opgenomen en als partner in Europa functioneren.
MTH is een modeltreinproducent die uit Amerika komt waar de spoor 0 markt goed is voor 35% van het totale marktaandeel. Ze produceren nu zelfs een aantal Europese modellen zoals het “Duitse krokodil” de E44, het “Zwitserse krokodil”, de Taurus en een aantal stoomtreinen die we regelmatig tegenkomen op lay-outs. Als een dergelijke producent een stap maakt richting de Europese markt moet er dus wel een stijgende lijn aanwezig zijn!
De reden dat de spoor 0 markt toeneemt heeft er allemaal mee te maken dat we een trend waarnemen dat veel oudere modelbaan enthousiasten een overstap maken van N/HO naar spoor 0.
Er is dus een potentieel voor een nieuwe producent van locomotieven in het formaat 1:45, zolang er maar gekozen wordt voor het juiste model en dat de prijs/kwaliteitsverhouding minimaal gelijk is aan de modellen van LENZ.
Wat wordt de prijs van het model?
We bevinden ons momenteel nog in de aanloopperiode van het E103 project en kunnen we pas aan de hand van het kant en klare 3D CAD model (zodra deze ontwikkelfase is afgesloten) een definitieve prijs bereken. Zoals reeds eerder hierboven vermeldt realiseren we ons dat het model betaalbaar moet blijven voor iedereen.
Ons doel is dan ook om het model te kunnen produceren tegen een zo laag mogelijke kostprijs zodat we een uiteindelijke verkoopprijs kunnen hanteren rond de 1300 euro.
Als je op basis van de genoemde prijs beslist om je alvast in te schrijven en een exemplaar te reserveren zul je maandelijks een nieuwsbrief ontvangen waarin we je precies op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom het E103 project.
This post is also available in: Duits