project planning
3 februari 2020
3 februari 2020
Beste spoor 0 vrienden,
Het is reeds een tijdje geleden dat ik op de website een nieuw artikel gepubliceerd heb rondom de voortgang van het E103 project. Dit heeft er hoofdzakelijk mee te maken dat mijn dagen “te kort” zijn. Zoals iedereen weet is het E103 project iets wat ik naast mijn dagelijkse werkzaamheden erbij doe voor de liefde rondom spoor 0 en met name de BR103. Het feit dat het al een tijdje geleden is dat ik rondom de werkzaamheden aan het E103 project niet veel heb kunnen delen betekent dit echter niet dat er niks meer is gebeurd.
In principe is het model zo goed als klaar en zou het in productie kunnen gaan, maar over een aantal kleine dingetjes ben ik nog niet helemaal tevreden. Nu kan het best zo zijn dat dit voor de meeste van jullie niet direct zichtbaar zou zijn als jullie het model bekijken maar voor mij (omdat ik er reeds al zolang mee bezig ben) zijn het net die klein dingetjes die me storen. Ik vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk details correct zijn en wil me hier dan ook nog even de tijd voornemen. Ik breng het model liever een aantal maanden later uit op de markt en weet zeker dat alles correct is i.p.v nu alles overhaasten om het model maar zo snel mogelijk uit te brengen. In Nederland hebben we hier ook een gezegde voor, namelijk “haastige spoed is zelden goed” 🙂
Een aantal weken geleden werd ik door een diverse personen die ook zelf modellen bouwen of verbeteren/aanpassen via e-mail en diverse forums waarop het E103 project bekend is op de hoogte gebracht dat de motoren die ik wil inzetten, te weten het model 2020 van Faulhaber niet meer geproduceerd zal worden. Daarop heb ik rechtstreeks contact gehad met Faulhaber en deze hebben mij laten weten dat ze wel nog een productierun zullen doen maar dat het daarna niet meer mogelijk is om dit model aan te bieden omdat de apparatuur waarmee ze dit model produceren versleten is en de kosten te hoog zijn om hiervoor nieuwe apparatuur aan te schaven, wat natuurlijk voor hun gebaseerd is op vraag en aanbod.
Waarschijnlijk zullen nu een aantal van jullie denken dat het model 2020 reeds geruime tijd niet meer beschikbaar was omdat dit niet meer in de catalogus van Faulhaber was opgenomen, maar de motoren waren wel degelijk nog steeds verkrijgbaar, vandaar dat ik het huidige aandrijfconcept dan ook hierop heb gebaseerd.
Na overleg met Faulhaber is gebleken dat ik voor het E103 project nog voldoende motoren kan kopen en heb deze dan ook reeds gereserveerd bij Faulhaber. Naast het benodigde aantal motoren voor de modellen heb ik ook wat extra motoren erbij gekocht zodat als er in de toekomst eens een probleem is met een motor deze uitgewisseld kan worden. Dus hier heb ik rekening mee gehouden aangezien het de bedoeling is dat het model zijn rondjes op de layout kan blijven draaien 🙂
Voor iedereen die reeds een model vooruitbesteld heeft en voor alle andere interessante heb ik hieronder de planning kort samengevat. Uiteraard is mijn persoonlijke planning veel gedetailleerder dan hieronder wordt weergegeven en kan ik deze natuurlijk niet met iedereen delen. Met de onderstaande tijdlijn wil ik jullie dan ook slechts laten zien hoe en in welke blokken de planning globaal is ingedeeld. Dit geeft in elk geval een kleine kijk achter de schermen, en wat jullie kunnen verwachten.
In maart 2020 vind in Giessen de jaarlijkse “Internationale Spur 0 Messe” weer plaats. Dit is één van de grootste beurzen en het E103 project zal dan ook aanwezig zijn. De “bedoeling” is dat ik alle versies van het model presenteer, inclusief de “Limited Editions”. Dit zullen wederom nieuwe 3D modellen zijn om de liefhebber het definitieve ontwerp te laten zien.
In deze periode zal ik de laatst aanpassingen aan het model uitvoeren aan de hand van de commentaren die ik in Giessen op de spoor 0 beurs heb opgedaan. Omdat ik van plan ben om naast de standaard locomotief een aantal “Limited Editions” te produceren (mits er voldoende aanmeldingen hiervoor zijn) is het aanpassen iets meer werk als in het verleden. Er moeten nu immers aan 2 tekeningen gewerkt worden!
Bij het reserveren van het model is iedereen akkoord gegaan met de voorwaarden dat er een aanbetaling dient plaats te vinden van 125 euro. In het businessplan is dit ook opgenomen. Het opgehaalde bedrag is een vorm van verzekering voor mij zodat de modellen straks ook daadwerkelijk verkocht worden, maar dat snapt iedereen en heb ik in persoonlijke gesprekken ook al vaker verteld 🙂
Iedereen die een model gereserveerd heeft zal persoonlijk per mail geïnformeerd worden!
In Juli zal dan eindelijk de order bij de betreffende leveranciers voor de productie van de onderdelen en locomotief geplaatst worden. Nu begint de “trein” 🙂 echt te rollen en is er geen weg terug meer.
Bij het plaatsen zal er per leverancier een planning opgezet worden. Na al het tekenen, printen, schuren, airbrushen en zweten 🙂 begint nu het logistieke gedeelte van het E103 project. Hier kijk ik al naar uit, maar zal ook weer veel tijd in beslag nemen.
Het zou natuurlijk mooi zijn als je in de toekomst kon kijken, maar dat is helaas voor niemand weggelegd. Ik heb een uitgebreide planning voor mij persoonlijk gemaakt voor het logistieke en productie gedeelte. Omdat ik vanaf nu afhankelijk ben van 3e partijen en ik mijn “baby” uit handen heb gegeven zal ik het tijdspad (zodra dit bij mij bekend is) met jullie delen. Ik kan opdat moment dan ook eindelijk de uitlever datum bekend maken.
Het doel van het E103 project is om een model te produceren in spoor 0 tegen een betaalbare prijs. Ik had me als doel gesteld om een verkoopprijs te behalen rond de 1100 euro maar ben helaas tot de ontdekking gekomen dat het model iets meer zal gaan kosten wegens hogere investeringskosten. In het Spur Null Magazin van Januari 2020 is er een artikel verschenen waarin aangegeven werd dat het model ± 1300 euro zal kosten voor de analoge versie. Deze prijs is gebaseerd op de vooruitbestellingen die er tot op heden geplaatst zijn. Deze reserveringen zijn helaas een stuk lager dan ik had gehoopt. Als dit aantal hoger zou zijn had ik voor deze prijs van ± 1300 euro de digitale versie kunnen aanbieden. Om alle modellen alsnog in een digitale versie rondom deze prijs aan te kunnen bieden moet ik een minimaal aantal vooruitbestellingen behalen van 200 stuks.
Iedereen die tot de sluitingsdatum van 31 Mei 2020 het model vooruitbesteld en ook de daadwerkelijke aanbetaling doet van 125 euro zodra het model dit jaar in productie gaat zal voor de prijs van ± 1300 euro gewoon de digitale uitvoering van het model ontvangen!
De modellen die niet vooruitbesteld worden zullen verkocht worden voor de prijs van ± 1300 euro in de vorm van een analoge versie. Een eenvoudige rekensom wijst dus al snel uit dat het dus een stuk voordelig is om je model nu al vooruit te bestellen, aangezien een decoder toch al snel 150 tot 200 euro (volledig uitgerust met geluid) zal kosten en het model je dan al snel ± 1500 euro zal kosten.
De laatste 1,5 jaar ben ik aanwezig geweest op een aantal beurzen waarbij ik steeds weer de voortgang van het project heb gepresenteerd en veel interessante gesprekken heb mogen voeren met spoor 0 liefhebbers die interesse hebben in het model of zelfs al een exemplaar hebben vooruitbesteld. Het feit dat ik op deze beurzen aanwezig was heeft er ook toe geleidt dat er een nieuwe reeks van vooruitbestellingen werden geplaatst, wat uiteraard ook steeds de bedoeling was.
Tijdens de vele gesprekken kreeg ik steeds weer de vraag welke versie ik van de locomotief zal produceren als deze in productie gaat. In eerste instantie is het altijd de bedoeling geweest om slechts 1 versie van de BR103 te produceren. Na overleg met de maalmakers zou het ook mogelijk zijn om tijdens de latere productierun de mal aan te kunnen passen. Hieraan zullen dan wel weer extra kosten verbonden zijn, maar dit zou het wel mogelijk maken om naast de standaard versie van de BR103 ook een model van de E03 te kunnen produceren. Dus de versie met 1 luchtrooster rij. Als hier voldoende interesse voor is ben ik bereidt om dit te laten doen, dat betekend wel dat de E03 versie een hogere prijs krijgt aangezien de aanpassingen aan de mal gecompenseerd moeten worden. Naast de E03 zal er ook een “lufthansa” uitvoering beschikbaar zijn. Beiden uitvoeringen zullen slechts in een “Limited Editie” beschikbaar zijn en geproduceerd worden als het aantal reserveringen behaald wordt voor deze “Limited Editions”. Zie ook het onderstaande overzicht voor meer informatie.
MAXIMAAL 25 RESERVERINGEN
MAXIMAAL 25 RESERVERINGEN
MAXIMAAL 10 RESERVERINGEN
Voor alle duidelijkheid, de bovenstaande “limited editions” kunnen alleen geproduceerd worden als het maximaal aantal beschikbare reserveringen per model worden behaald!
This post is also available in: Duits
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!