Business Model
Opbrengst
- Wat verstaan we onder omzet?
- Hoeveel bedraagt de potentiële omzet?
- Wat gebeurd er met de omzet?
De potentiële omzet die we met het model kunnen verdienen is afhankelijk van diverse factoren. Wat zijn de productiekosten?, hoeveel modellen worden er geproduceerd?, en hoeveel modellen worden er verkocht?
Omdat het project nog niet is afgerond kunnen we nog geen exacte omzet bedragen noemen. De genoemden bedrage zijn dan ook exclusief de gemaakte investeringen/kosten. Uit de ervaring die ik in mijn loopbaan als bedrijfsleider/directeur bij een software bedrijf heb opgedaan is het een vast gegeven dat een eerste project altijd het duurste is, en dat er gemiddeld een netto omzetmarge overblijft van 25 t/m 30 procent.
De genoemde potentiële omzet bedragen in de tabel zijn (zoals reeds eerder vermeldt) bruto bedragen. De kosten moeten hier dan nog van worden afgetrokken. Als er daadwerkelijk een marge van 25 t/m 30 procent behaald kan worden is er een netto omzet potentieel tussen de € 22.500 en € 90.000 te behalen. De hierboven genoemde bedragen zijn afhankelijk van het aantal locomotieven die er verkocht worden ten opzichte van de uiteindelijke verkoopprijs.
Met de netto omzet gaan we na het model van de BR103 nog meer modellen produceren. De netto omzet wordt hiervoor opnieuw geïnvesteerd. Deze investering zal de financiering van het 2e model bespoedigen. Er zijn immers minder of bijna geen persoonlijke investering meer noodzakelijk, zowel van mijn kant als van jullie kant uit.
De netto omzet wordt dus 100% opnieuw geïnvesteerd en verdwijnt in niemand zijn zaken. Het uiteindelijke streven is dat we na een aantal modellen op deze wijzen te hebben geproduceerd voldoende kapitaal ophalen om er een gezonde onderneming van te kunnen leiden. Hoe groter het kapitaal van de onderneming hoe meer locomotieven er voor de spoor 0 liefhebbers op de markt komen.
Ondanks het feit dat de spoor 0 markt enkel bestaat uit een kleine groep liefhebbers, is er in dit marktsegment nog voldoende omzet te genereren.